PRIS

Vad ingår i priset?

När du köper glasögon hos oss ingår alltid antireflexbehandling, repskyddsbehandling samt putsduk och fodral. Beroende på val av glas kan även antistatisk behandling och vatten- och smutsavstötande behandling ingå. Läs mer om vad som ingår i respektive glas.

Vad kostar det om man vill ha solglasögon eller fotokromatiska glas?

Alla våra hundratals bågar kan fås som solglasögon. För att få färgade glas, det vill säga solglasögon, betalar du 500 kr extra, för spegelglas eller polariserade solglas betalar du 1000 kr extra. Fotokromatiska glas kostar 1000 kr extra.

Jag har höga styrkor, får jag betala mer för tunnare glas? 

Väljer du vårt Comfort- eller Tailored-glas ingår tunna glas vid behov. Läs mer om vad som ingår i respektive glas.

Vad kostar progressiva glasögon?

Progressiva glasögon kostar från 3000 kr. Priset beror på vilken båge och vilket glas du väljer. Läs mer om våra priser här.

Vad kostar enkelslipade glasögon?

Enkelslipade glasögon kostar från 1000 kr. Priset beror på vilken båge och vilket glas du väljer. Läs mer om våra priser här.

SYNUNDERSÖKNING & RECEPT

Hur ofta bör jag få en synundersökning gjord?

Vi rekommenderar att du gör en synundersökning en gång per år, eller efter rekommendation från din optiker. Du bör alltid kontakta din optiker om du upplever förändringar eller problem med din syn
eller dina ögon. Boka din tid snabbt och enkelt här.

Hur går en synundersökning till?

Vi börjar med en förberedande mätning av dina ögon innan du går in till optikern. Vi gör en autorefraktion (en ungefärlig mätning av ditt synfel) och vid behov kontrollerar vi även trycket i ögonen. Sedan tar optikern över och gör en fullständig kontroll av dina ögon och din syn vilket bland annat innebär att man testar samsynen mellan ögonen, eventuell skelning och brytningsfel. Slutligen mäter optikern upp styrkor för avståndsseende och närseende.
Du och optikern pratar om vilka behov du har och ger en rekommendation av glas. När du är klar hos optikern tar en optikerassistent
över och hjälper dig att välja ut bågar samt beställa dina glasögon.
Synundersökningen tar ca 30 minuter. Boka din tid snabbt och enkelt här.

Jag vill ha mitt recept, kan ni skicka det?

Vill du ha ut ditt recept är du välkommen att komma in till en av våra butiker, så skriver vi ut det åt dig. Eftersom vi lyder under Patientdatalagen får vi inte lov att skicka receptet per email. Du kan också maila eller ringa din butik så skickar dom receptet till dig per post, din folkbokföringsadress.
Se kontaktuppgifter till din butik här.

Hur lång tid tar synundersökningen?

Synundersökningen tar ca 30 minuter.
Boka din tid snabbt och enkelt här.

Jag har ett recept för glasögon som är 3 år gammalt, kan jag beställa glasögon efter det?

Synen förändras över tid och vi beställer därför inte glasögon på ett recept som är äldre än 1 år. Detta för att kunna garantera att styrkorna på dina nya glasögon är korrekta så att du kommer se så bra som möjligt. Boka en tid hos en av våra legitimerade optiker för att få ett nytt recept.

Kan jag beställa glasögon efter mitt recept för kontaktlinser?

Nej, du behöver ett specifikt recept för glasögon respektive kontaktlinser. Styrkor för glasögon och kontaktlinser skiljer sig åt, bland annat eftersom kontaktlinser ligger direkt på ögat och glasögonen sitter en bit ifrån. Dessutom kan det finnas lite astigmatism som bör korrigeras på glasögon men inte i lika hög grad på kontaktlinser. När du gör en synundersökning för kontaktlinser hos oss ingår alltid förskrivning av glasögonrecept. Prata med din optiker om du är osäker.

Hur gör jag för att boka in tid för synundersökning hos Smarteyes?

Enklast är att boka en tid för synundersökning direkt på hemsidan. Du kan också ringa vår kundtjänst på tel 0775-707100 eller boka tid direkt i våra butiker.

Kan även barn göra synundersökning hos Smarteyes?

Barn som fyllt 8 år kan göra synundersökningen hos våra legitimerade optiker. Barn under 8 år behöver recept i original från ögonläkare eller ortoptist. Barn och unga upp till och med 19 år med synfel kan dessutom få glasögon gratis hos oss. Läs mer om villkoren.

Vilken typ av synundersökning ska jag boka om jag vill ha kontaktlinser?

Har du aldrig använt kontaktlinser tidigare, eller om det var längesen sist, ska du boka tid för en nytillpassning. Klicka på ”Boka tid för linser” och ”Jag har inte linser sedan tidigare”. 
Använder du linser idag och vill boka tid för en årskontroll klickar du på ”Jag har linser sen tidigare”.

Jag vill ha både kontaktlinser och glasögon, vilken synundersökning ska jag boka då?

Boka tid för kontaktlinser, den undersökningen inkluderar även förskrivning av styrkor för glasögon.

Har ni legitimerade optiker?

Ja, alla våra optiker är legitimerade av Socialstyrelsen.

Utför ni synundersökning för körkort?

Synundersökning för körkort kostar 150 kr och bokas direkt via butiken (telefon eller i butik). Man kan inte boka tid via vår webbplats. Kontaktuppgifter hittar du här. I dagsläget utför följande butiker körkortstester:

Alingsås, Boden, Borås, Eskilstuna, Falun, Göteborg Kyrkogatan, Halmstad, Helsingborg Väla, Jönköping, Jönköping A6, Karlshamn, Karlstad
Linköping, Lund, Luleå, Norrköping, Norrtälje, Nyköping, Piteå, Västervik, Sundsvall Birsta, Stockholm Götgatan, Stockholm Haninge, Stockholm Kista, Stockholm Kungsgatan, Stockholm Skärholmen, Skellefteå, Skövde, Uppsala City, Uppsala Gränby, Vällingby, Västerås, Ängelholm, Örebro, Östersund.

Optikern skickade en remiss efter det att jag var på synundersökning, när blir jag kallad till denna tid?

Vi kan inte ge en exakt tid då det besöket inte är hos oss, men alla remisser går under vårdgarantin så inom 90 dagar ska du bli kallad till ögonläkare eller ögonklinik beroende på vart vi skickat remissen.

GLASÖGON & BÅGAR

Glasögon hos Smarteyes är väldigt prisvärt, hur kommer det sig? 

Vår affärsidé bygger på att alla ska ha råd med designade glasögon av hög kvalitet, och vi har därför ett annorlunda koncept jämfört med många andra optikkedjor. Alla våra bågar designas av våra glasögondesigners i Sverige och vi har direktsamarbeten med några av de mest framstående internationella optiklabben. På så vis har vi kunnat kapa kostsamma mellanhänder och dyra licensavgifter och kan istället erbjuda designade kvalitetsglasögon till ett attraktivt pris. 

Vilka märken säljer ni?

Våra bågar är helt vår egen design och unika för våra butiker, vi säljer inga andra varumärkenmärken.

Hur lång tid tar det innan glasögonen är klara?

Leveranstiden på dina nya Smarteyes-glasögon är ca 8-10 arbetsdagar. Genom att logga in på Mitt Smarteyes kan du följa din order.

Jag vill hämta ut mina glasögon i butik, hur vet jag när de har kommit?

Har du angett ditt mobilnummer får du ett SMS när glasögonen är klara. Har du lämnat ditt hemnummer får du istället ett automatiskt meddelande på denna telefon. Du kan också logga in på Mitt Smarteyes för att se status på din order.

Kan jag köpa mina glasögon på avbetalning / delbetalning?

Ja, du kan delbetala dina glasögon i upp till 24 månader (mot avgift). Läs mer om avbetalning/delbetalning hos oss.

Hur ofta får ni in nya bågar och kollektioner?

Nya kollektioner kommer minst 4 gånger per år. Du ser vårt utbud av glasögon här. Utbudet kan variera mellan olika butiker.





GLAS

Hur är kvalitén på era glas?

Alla våra glas håller hög kvalitet och har en avancerad antireflexbehandling i flera lager. De är dessutom repskyddade för att ge dig optimalt seende och för att stå emot vardagens utmaningar. Våra glas är indelade i 3 kategorier; Standard, Comfort och Tailored. Utöver dessa erbjuder vi andra glastyper för speciella ändamål, t.ex. för arbete framför skärm eller vid bilkörning. 
Läs mer om våra glasögonglas här.

Hur vet jag vilket glas jag behöver?

Optikern och butikspersonalen kommer guida dig till vilket glas som bäst lämpar sig för dina behov och den båge du har valt. Det är både ditt synfel, dina behov och val av båge som påverkar vilket glas som är mest lämpligt för dig. 
Du kan läsa mer om våra glasögonglas här.

Vad är progressiva glasögon?

De flesta som passerat 45 år drabbas av ålderssynthet. Förändring i seendet vid den här åldern är fullt normalt och den medicinska termen är presbyopi. Kortfattat beror detta på att linsen i ögat vid den här åldern blivit sämre på att vara flexibel i att växla mellan skärpa på långt och nära håll. Den bästa och mest bekväma lösningen på problemet heter progressiva glasögon. Progressiva glasögon har olika styrkor inslipat i glaset, för seende på nära respektiva långt håll.
Läs mer om progressiva glasögon här.

FÖRSÄKRINGAR OCH GARANTIER

Jag har förlorat mina glasögon, och har försäkring. Hur ska jag göra nu?

Om dina glasögon har försvunnit eller blivit stulna, måste en så kallad förlustanmälan hos Polisen göras. Ta med dig en kopia på denna anmälan, samt försäkringsbeviset in till butiken, så hjälper vi dig med att beställa ett par nya glasögon.

Jag har ingen försäkring och min båge har gått sönder men glasen är fina, vad gör jag nu?

Är skadan uppkommen på grund av fabrikationsfel så täcks den av vår kvalitetsgaranti som gäller i 2 år från att du får dina glasögon, vi beställer då ett nytt par till dig kostnadsfritt. Är skadan uppkommen av en olycka kan du i de flesta fall beställa en ny likadan båge till ordinarie pris. Sedan sätter vi in dina befintliga glas i den nya bågen. Observera att vi inte kan garantera att din båge finns i lager.
Läs mer om vår kvalitetsgaranti här.

Jag har ingen försäkring och mitt/mina glas har gått sönder men bågen är hel, vad gör jag nu?

Är skadan uppkommen på grund av fabrikationsfel så täcks den av vår kvalitetsgaranti som gäller i 2 år från att du får dina glasögon. Om det är en självförvållad skada står du själv för kostnaden för ett nytt par. Vi kan tyvärr inte beställa lösa glas då de alltid slipas och monteras direkt i en båge i vårt labb. Se om du har en försäkring i ditt hem som täcker skadan.
Läs mer om vår kvalitetsgaranti här.

Jag har en försäkring på mina glasögon och min syn har försämrats, kan jag göra en ny synundersökning och beställa nya glasögon på försäkringen?

Försäkringen innebär att du får ett par nya glasögon om de gamla blivit skadade eller borttappade. Du får då nya glasögon i motsvarande styrka och glas som på tidigare glasögon. Försäkringen ersätter alltså inte försämrad/förändrad syn.

Vad är det för självrisk på er försäkring?

I vårt trygghetspaket med heltäckande försäkring är självrisken 500 kr.

Jag är inte nöjd med mina glasögon, kan jag byta?

Om glasögonen inte fungerar som de ska eller om du inte trivs med dem får du byta inom tre månader. Byter du till ett dyrare glas eller båge står du bara för mellanskillnaden. Skulle du ändå inte bli helt nöjd, får du pengarna tillbaka.
Läs mer om vår kvalitetsgaranti här.

KONTAKTLINSER

Kan jag köpa linser av er direkt i butik?

Vi har inga kontaktlinser på lager men du kan beställa dina linser i butik och få dem levererade direkt hem i brevlådan.
Kan jag prenumerera på linser eller köpa mina linser på avbetalning/delbetalning?
Du kan lägga upp linser på ett abonnemang hos oss och får då dina linser skickade hem till dig 1 gånger per år. I abonnemanget ingår årliga kontroller för både linser och glasögon, det ingår även linsvätska och extralinser vid behov. Du väljer själv faktura eller autogiro som betalmetod. 
Läs mer om linsabonnemanget. 
Du kan även delbetala dina linser i upp till 24 månader (mot avgift). Läs mer om avbetalning/delbetalning hos oss.

Hur tar jag bäst hand om linserna?

Vi har listat bra tips och råd till kontaktlinsbärare här, läs gärna dem och tveka inte att kontakta din butik om du upplever problem med dina linser.