FRÅGOR & SVAR


 


Här får du svar på de vanligaste frågorna om Smarteyes och våra produkter.


 


PRIS

Vad ingår i priset?





När du köper glasögon hos oss ingår alltid antireflexbehandling, repskyddsbehandling samt putsduk och fodral. Beroende på val av glas kan även antistatisk behandling och vatten- och smutsavstötande behandling
 ingå. Läs mer om vad som ingår i respektive glas.






Vad kostar det om man vill ha solglasögon eller fotokromatiska glas?

Alla våra hundratals bågar kan fås som solglasögon. För att få färgade glas, det vill säga solglasögon, betalar du 500 kr extra, för spegelglas eller polariserade solglas betalar du 1000
 kr extra. Fotokromatiska glas kostar 1000 kr extra.








Jag har höga styrkor, får jag betala mer för tunnare glas? 





Väljer du vårt Comfort- eller Tailored-glas ingår tunna glas vid behov. Läs mer om vad som ingår i respektive glas.









SYNUNDERSÖKNING & RECEPT






Vi börjar med en förberedande mätning av dina ögon innan du går in till optikern. Vi gör en autorefraktion (en ungefärlig mätning av ditt synfel) och vi kontrollerar ditt tryck i ögonen. Sedan
 få du gå in till optikern där en fullständig synundersökning görs. Du och optikern pratar om vilka behov du har och ger en rekommendation av glas. När du är klar inne hos optikern tar en optikerassistent
 över och hjälper dig att välja ut bågar samt lägga beställning.








Jag har ett recept för glasögon som är 3 år gammalt, kan jag beställa glasögon efter det?






Synen förändras över tid och vi beställer därför inte glasögon på ett recept som är äldre än 1 år. Detta för att kunna garantera att styrkorna på dina nya glasögon
 är korrekta så att du kommer se så bra som möjligt. Boka en tid hos en av våra legitimerade optiker för att få ett nytt recept.







Kan jag beställa glasögon efter mitt recept för kontaktlinser?






Nej, du behöver ett specifikt recept för glasögon respektive kontaktlinser. Styrkor för glasögon och kontaktlinser skiljer sig åt, bland annat eftersom kontaktlinser ligger direkt på ögat och glasögonen
 sitter en bit ifrån. Dessutom kan det finnas lite astigmatism som bör korrigeras på glasögon men inte i lika hög grad på kontaktlinser. När du gör en synundersökning för kontaktlinser
 hos oss ingår alltid förskrivning av glasögonrecept. Prata med din optiker om du är osäker.






Hur gör jag för att boka in tid för synundersökning hos Smarteyes?






Enklast är att boka en tid för synundersökning direkt på hemsidan. Du kan också ringa vår kundtjänst på tel 0775-707100 eller boka tid direkt i våra butiker.






Kan även barn göra synundersökning hos Smarteyes?






Barn som fyllt 8 år kan göra synundersöking hos våra legitimerade optiker. Barn under 8 år behöver recept i original från ögonläkare eller ortoptist. Barn och unga upp till och med 19 år
 med synfel kan dessutom få glasögon gratis hos oss. Läs mer om villkoren.







Hur ofta bör jag få en synundersökning gjord?






Vi rekommenderar att du gör en synundersökning en gång per år, eller efter rekommendation från din optiker. Du bör alltid kontakta din optiker om du upplever förändringar eller problem med din syn
 eller dina ögon.









Har ni legitimerade optiker








Ja, självklart är alla våra optiker legitimerade












Utför ni synundersökning för körkort?






Synundersökning för körkort kostar 150 kr och bokas direkt via butiken (telefon eller i butik). Man kan inte boka tid via vår webbplats. Kontaktuppgifter hittar du här. I dagsläget utför följande butiker körkortstester:

Eskilstuna
Göteborg Kyrkogatan
Halmstad
Helsingborg Väla
Jönköping
Jönköping A6
Karlshamn
Linköping
Lund
Luleå
Norrköping
Norrtälje
Nyköping
Piteå
Västervik
Sundsvall Birsta
Stockholm Haninge
Stockholm Kista
Stockholm Skärholmen
Skellefteå
Skövde
Uppsala City
Uppsala Dragarbrunnsgatan
Uppsala Gränby
Örebro
Östersund












Optikern skickade en remiss efter det att jag var på synundersökning, när blir jag kallad till denna tid?








Vi kan inte ge en exakt tid då det besöket inte är hos oss, men alla remisser går under vårdgarantin så inom 90 dagar ska du bli kallad till ögonläkare eller ögonklinik beroende på vart
 vi skickat remissen.











DINA GLASÖGON







Hur kan ni vara så billiga, är kvalitén sämre?








Smarteyes har ett annorlunda koncept jämfört med många andra optikkedjor i Sverige. Vi designar alla våra bågar själva i Sverige och vi har ett båglager i anknytning till labbet där glasen slipas.
 Det innebär att vi beställer glasögon direkt till oss, och kan därför kapa dyra mellanhänder. Det har alltså ingenting med lägre kvalitet att göra. Tvärtom, vi ställer höga krav
 på kvalitet, både på bågarna och glasen. Du som kund ska kunna känna dig trygg med att få kvalitet till ett attraktivt pris hos oss.











Vilka märken säljer ni?








Våra bågar är helt vår egen design och unika för våra butiker, vi säljer inga andra märken.











Hur lång tid tar det innan glasögonen är klara?








Leveranstiden på dina nya Smarteyes-glasögon är ca 8-10 arbetsdagar. Genom att logga in på Mitt Smarteyes kan du följa din order och se när dina glasögon är klara.












Jag vill hämta ut mina glasögon i butik, hur vet jag när de har kommit?








Har du angett ditt mobilnummer får du ett SMS när glasögonen är klara. Har du lämnat ditt hemnummer får du istället ett automatiskt meddelande på denna telefon.












Kan jag köpa mina glasögon på avbetalning / delbetalning?








Ja, du kan delbetala dina glasögon i upp till 24 månader (mot avgift). Läs mer om avbetalning/delbetalning hos oss.











Hur ofta får ni in nya bågar och kollektioner?








Nya kollektioner kommer minst 4 gånger per år. I övrigt får vi ett tiotal nya bågar varje månad som inte hör till någon specifik kollektion. Utbudet kan variera mellan olika butiker.












 











FÖRSÄKRINGAR OCH GARANTIER







Jag har förlorat mina glasögon, och har försäkring. Hur ska jag göra nu?








Om dina glasögon har försvunnit eller blivit stulna, måste en så kallad förlustanmälan hos polisen göras. Ta med dig en kopia på denna anmälan, samt försäkringsbeviset in till butiken,
 så hjälper vi dig med att beställa ett par nya glasögon.











Jag har ingen försäkring och min båge har gått sönder men glasen är fina, vad gör jag nu?








Är skadan uppkommen på grund av fabrikationsfel så täcks den av garantin som är på 2 år, då beställer vi ett nytt par till dig kostnadsfritt. Är skadan uppkommen av en olycka kan du i
 de flesta fall beställa en ny likadan båge till ordinarie pris, 500 kr för en Classic-båge och 1000 kr för Collection-båge. Sedan sätter vi in dina befintliga glas i den nya bågen. Vi kan inte
 garantera att din båge finns i lager.












Jag har ingen försäkring och mitt/mina glas har gått sönder men bågen är hel, vad gör jag nu?








Är skadan uppkommen på grund av fabrikationsfel så täcks den av garantin som är på 2 år, då beställer vi ett nytt par till dig kostnadsfritt. Om det är en självförvållad
 skada står du själv för kostnaden för ett nytt par. Vi kan tyvärr inte beställa lösa glas då de alltid slipas och monteras direkt i en båge i vårt labb. Se om du har en försäkring
 i ditt hem som täcker skadan.











Jag har en försäkring på mina glasögon och min syn har försämrats, kan jag göra en ny synundersökning och beställa nya glasögon på försäkringen?








Försäkringen innebär att du får ett par nya glasögon om de gamla blivit skadade eller borttappade. Du får då nya glasögon i motsvarande styrka och glas som på tidigare glasögon. Försäkringen
 ersätter alltså inte försämrad/förändrad syn.










Vad är det för självrisk på er försäkring?








I vårt trygghetspaket med heltäckande försäkring är självrisken 500 kr.










Jag är inte nöjd med mina glasögon, kan jag byta?








För oss handlar glasögon lika mycket om stil som kvalitet. Är du inte nöjd med dina glasögon, oavsett om det handlar om bågvalet eller hur väl du tycker de fungerar, får du byta mot ett nytt par inom tre månader. Om du mot förmodan inte är helt nöjd efter tre försök, så ger vi dig pengarna tillbaka.










KONTAKTLINSER

 

Kan jag köpa linser av er direkt i butik?








 

Vi har inga linser på lager men du kan beställa dina linser i butik och få dem direkt hem i brevlådan.

 

Kan jag prenumerera på linser eller köpa mina linser på avbetalning/delbetalning?








 

Du kan lägga upp linser på ett abonnemang hos oss och får då dina linser skickade hem till dig 1 gånger per år. I abonnemanget ingår årliga kontroller för både linser och glasögon, det ingår även linsvätska och extralinser vid behov. Du väljer själv faktura eller autogiro som betalmetod. Läs mer om linsabonnemanget. Du kan även delbetala dina linser i upp till 24 månader (mot avgift). Läs mer om avbetalning/delbetalning hos oss.