VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR OM SMARTEYES


Här nedan finner du de vanligaste förekommande frågorna och svaren om våra glasögon.

1. Vad ingår i priset?
När du köper glasögon hos oss ingår alltid antireflexbehandling, repskyddsbehandling samt putsduk och fodral. Beroende på val av glas kan även antistatisk behandling och vatten- och smutsavstötande behandling ingå. Läs mer om vad som
ingår i respektive glas.

2. Vad kostar det om man vill ha solglasögon eller fotokromatiska glas?
Alla våra hundratals bågar kan fås som solglasögon. För att få färgade glas, det vill säga solglasögon, betalar du 500 kr extra. Fotokromatiska glas kostar 1000 kr extra.

3. Jag har höga styrkor, får jag betala mer för tunnare glas?
Väljer du vårt Comfort- eller Tailored-glas ingår tunna glas vid behov. Läs mer om vad som
ingår i respektive glas.

4. Jag har ett recept för glasögon som är 3 år gammalt, kan jag beställa glasögon efter det?
Nej, ett recept för glasögon är giltigt ett år från ordinationsdatum. Är receptet äldre finns risk att din syn förändrats och att du inte kommer att se bra med dina nya glasögon. Därför rekommenderar vi dig då att boka tid hos någon av våra legitimerade optiker i våra butiker för att få ett nytt recept.

5. Kan jag beställa glasögon efter mitt recept för kontaktlinser?
Nej, styrkor för glasögon och kontaktlinser är ofta olika pga att kontaktlinsen ligger direkt på ögat och glasögonen sitter en bit från ögat. Dessutom kan det finnas lite astigmatism som bör korrigeras på glasögon men inte i lika hög grad på kontaktlinser.

6. Hur kan ni vara så billiga, är kvaliteten sämre?
Smarteyes har ett annorlunda koncept jämfört med många andra optikkedjor i Sverige. Vi designar alla våra bågar i Sverige och vi har ett båglager i anknytning till fabriken där glasen slipas. Det innebär att vi beställer glasögon direkt till oss, och kan därför kapa dyra mellanhänder. Det har alltså ingenting med lägre kvalitet att göra. Tvärtom, vi ställer höga krav på kvaliteten, både på bågarna och glasen. Du som kund ska kunna känna dig trygg med att få kvalitet till ett attraktivt pris hos oss.

7. Hur gör jag för att boka in tid för synundersökning hos Smarteyes?
Enklast är att boka en tid för synundersökning
direkt på vår webbplats . Du kan också ringa vår kundtjänst på tel 0775-707100 eller boka tid direkt i våra butiker.

8. Har ni legitimerade optiker?
Självklart är alla Smarteyes optiker legitimerade optiker.

9. Kan även barn göra synundersökning hos Smarteyes?
Barn som fyllt 8 år kan göra synundersöking hos våra legitimerade optiker. Barn och unga upp till och med 19 år med synfel kan dessutom få glasögon
gratis hos oss. Läs mer om villkoren.

10. Hur lång tid tar det innan glasögonen är klara?
Leveranstiden på dina nya Smarteyes-glasögon är ca 8-10 arbetsdagar.

11. Jag vill hämta ut mina glasögon i butik, hur vet jag när de har kommit?
Har du angett ditt mobilnummer får du ett SMS när glasögonen är klara. Har du lämnat ditt hemnummer får du istället ett automatiskt meddelande på denna telefon.

12. Jag har förlorat mina glasögon, och har försäkring. Hur ska jag göra nu?
Om dina glasögon har försvunnit eller blivit stulna, så måste en så kallad förlustanmälan hos polisen göras. Ta med dig en kopia på denna anmälan, samt försäkringsbeviset in till butiken, så hjälper vi dig med att beställa ett par nya glasögon.

13. Mina glasögon har gått sönder, och jag har försäkring. Hur ska jag göra nu?
Om glasögonen har gått sönder - ta med dig de trasiga glasögonen samt försäkringsbeviset in till din Smarteyes-butik. Är felet produktionsrelaterat har du tre års garanti och får kostnadsfritt välja ett nytt par med samma styrka.

14. Jag har en försäkring på mina glasögon och min syn har försämrats, kan jag göra en ny synundersökning och beställa nya glasögon på försäkringen?
Försäkringen innebär att du får ett par nya glasögon då de tex blivit skadade eller borttappade. Du får då nya glasögon i motsvarande styrka och glas som på tidigare glasögon. Försäkringen ersätter alltså inte försämrad/förändrad syn.

15. Vad är det för självrisk på er försäkring?
Har du vår
försäkring är självrisken 500 kr.

16. Jag är inte nöjd med mina glasögon, kan jag byta?
För oss handlar glasögon lika mycket om stil som kvalitet. Är du inte nöjd med stilen eller kvaliteten på dina glasögon får du byta mot ett nytt par inom sex månader. Om du mot förmodan inte är helt nöjd efter tre försök, så ger vi dig pengarna tillbaka.

17. Kan jag köpa mina glasögon på avbetalning / delbetalning?
Ja, du kan delbetala dina glasögon i upp till 24 månader (mot avgift). Läs mer om avbetalning / delbetalning hos oss.

18. Utför ni synundersökning för körkort?
I dagsläget utför följande butiker körkortstester: Helsingborg Väla, Lund, Västervik, Göteborg Kyrkogatan, Skövde, Linköping, Örebro, Luleå, Skellefteå och Piteå. Synundersökning för körkort kostar 100 kr och kan inte bokas via vår webbplats. Kontakta istället butiken för att boka tid. Kontaktuppgifter finns på vår webbplats.