VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR OM SMARTEYES


Här nedan finner du de vanligaste förekommande frågorna och svaren om våra glasögon.

1. Vad ingår i priset?
Våra fasta priser avser kompletta glasögon oavsett synfel och brytningsfel (astigmatism). I priset ingår valfri båge, tunna och lätta kvalitetsglas, antireflexbehandling, repskyddsbehandling, antistatisk behandling, nanobehandling (vattenavvisande) samt putsduk och fodral.

2. Vad kostar det om man vill ha solglasögon eller fotokromatiska glas?
Alla våra 1000 bågar kan fås som solglasögon. För att få färgade glas, det vill säga solglasögon, betalar du 500 kr extra. Fotokromatiska glas kostar 1000 kr extra.

3. Jag har höga styrkor, får jag betala mer för extra tunna glas?
Nej, du betalar inget extra för tunna glas. Priset är oavsett styrkor och gäller även brytningsfel (astigmatism). Vid höga styrkor ingår högbrytande glas (extra tunna glas).

4. Jag har ett recept för glasögon som är 3 år gammalt, kan jag beställa glasögon efter det?
Nej, ett recept för glasögon är giltigt ett år från ordinationsdatum. Är receptet äldre finns risk att din syn förändrats och att du inte kommer att se bra med dina nya glasögon. Därför rekommenderar vi dig då att boka tid hos någon av våra legitimerade optiker i våra butiker för att få ett nytt recept.

5. Kan jag beställa glasögon efter mitt recept för kontaktlinser?
Nej, styrkor för glasögon och kontaktlinser är ofta olika pga att kontaktlinsen ligger direkt på ögat och glasögonen sitter en bit från ögat. Dessutom kan det finnas lite astigmatism som bör korrigeras på glasögon men inte i lika hög grad på kontaktlinser.

6. Hur kan ni vara så billiga, är kvaliteten sämre?
Smarteyes har ett annorlunda koncept jämfört med andra optikkedjor i Sverige. Vi designar alla våra bågar själv i Sverige och vi har i ett lager i anknytning till fabriken där glasen slipas. Det innebär att vi beställer kompletta glasögon direkt till oss, och kan därför kapa dyra mellanhänder. Det har alltså ingenting med lägre kvalitet att göra. Tvärtom ställer vi höga krav på kvaliteten, både på bågarna och glasen. Du som kund kan känna dig trygg med att få högsta kvalitet till ett lägre pris hos oss.

7. Hur gör jag för att boka in en synundersöknings tid hos Smarteyes?
Enklast är att boka en tid för synundersökning
direkt på vår webbplats . Du kan också ringa vår kundtjänst på tel 0775-707100 eller boka tid direkt i våra butiker.

8. Har ni legitimerade optiker?
Självklart är alla Smarteyes optiker legitimerade optiker.

9. Kan även barn göra synundersökning hos Smarteyes?
Barn som fyllt 8 år kan göra synundersöking hos våra legitimerade optiker. Barn och unga upp till och med 19 år med synfel kan dessutom få glasögon
gratis hos oss. 

10. Hur lång tid tar det innan glasögonen är klara?
Leveranstiden på dina nya Smarteyes-glasögon är ca 8-10 arbetsdagar.

11. Jag vill hämta ut mina glasögon i butik, hur vet jag när de har kommit?
Har du angett ditt mobilnummer får du ett SMS när glasögonen är klara. Har du lämnat ditt hemnummer får du istället ett automatiskt meddelande på denna telefon.

12. Jag har förlorat mina glasögon, och har försäkring. Hur ska jag göra nu?
Om dina glasögon har försvunnit eller blivit stulna, så måste en så kallad förlustanmälan hos polisen göras. Ta med dig en kopia på denna anmälan, samt försäkringsbeviset in till butiken, så hjälper vi dig med att beställa ett par nya glasögon.

13. Mina glasögon har gått sönder, och jag har försäkring. Hur ska jag göra nu?
Om glasögonen har gått sönder - ta med dig de trasiga glasögonen samt försäkringsbeviset in till din Smarteyes-butik. Är felet produktionsrelaterat har du tre års garanti och får kostnadsfritt välja ett nytt par med samma styrka.

14. Jag har en försäkring på mina glasögon och min syn har försämrats, kan jag göra en ny synundersökning och beställa nya glasögon på försäkringen?
Försäkringen innebär att du får ett par nya glasögon då de tex blivit skadade eller borttappade. Du får då nya glasögon i motsvarande styrka och glas som på tidigare glasögon. Försäkringen ersätter alltså inte försämrad/förändrad syn.

15. Vad är det för självrisk på er försäkring?
Har du vår försäkring är självrisken 500 kr.

16. Jag är inte nöjd med mina glasögon, kan jag byta?
För oss handlar glasögon lika mycket om stil som kvalitet. Är du inte nöjd med stilen eller kvaliteten på dina glasögon får du byta mot ett nytt par inom sex månader. Om du mot förmodan inte är helt nöjd efter tre försök, så ger vi dig pengarna tillbaka.